Vandaag plegen we klein onderhoud aan een molen. Vismateriaal dat af en toe aandacht en liefde krijgt, gaat langer mee en presteert beter.
Benodigdheden:
- een afgedankte handdoek
- kruisschroevendraaiertje
- tandenborstel – afgedankt of van iemand anders
- olie en eventueel vet
- siliconenspray
- remmenreiniger of een andere ontvetter
- keukenrol
We verwijderen de dop van de slip. Deze molen is een Spro Addiction 1000, 1 seizoen gebruikt. Vandaar dat het een klein onderhoud zou moeten zijn. Een uit de hand gelopen poetsbeurt eigenlijk.
Met de dop van de slip doen we de handeling waaruit 90% van het onderhoud uit bestaat: reinigen, inspecteren, eventueel overtollig of uitgelopen vet verwijderen.
Deze Spro molen heeft daar een rubber dichting trouwens. Mooi.
Wederom: overtollig en uitgelopen vet verwijderen. Hier binnenin is geen water of vuil gekomen, de slip is nog boterzacht. Dus ze moet niet uit mekaar.
Dit gaan vele mensen vergeten: aan de lip van de spoel komt meestal een vuilrandje. Het is heel belangrijk dat te verwijderen, de braid schuurt daar bij elke worp langs.
Nu we daar dan toch met een stuk keukenrol passeren: de lip moet compleet glad zijn. Er mag geen enkele kleine beschadiging zijn.
We verwijderen de zwengel. Er zit een klein beetje vuil aan de rand, maar er is niets naar binnen kunnen dringen richting lagers en tandwielen. De molen draait nog super soepel zonder haperingen. In dat geval is het verstandiger van de tandwielkast dicht te laten. De boel opengooien geeft enkel meer kans om vuil te laten indringen.
Belangrijk is wel de open tandwielkast goed uit de weg te zetten, of te bedekken met een stuk keukenrol terwijl we aan andere vuile onderdelen werken.
De as wordt ontdaan van afgedraaid vet, en alle hoekjes van de rotor worden schoongemaakt.
Het handvat in de zwengel is niet gelagerd. De bus wordt gereinigd met een krachtige straal remmenreiniger.
En daarna krijgt het handvat een druppel olie.
Het mechanisme van de beugel verdient altijd wel een revisie. Het vangt veel vuil.
2 Schroefjes aan de zijkant van de rotor verwijderen, en dan heel heel langzaam en voorzichtig en in het midden van de handdoek het beugelmechanisme openen.
De kant van de roller bevat het veertje en 2 haakjes. In het geval van deze Spro ook een bronzen glijlagertje. Mooi zo.
De kant waar de roller niet zit, is minder spannend. Geen veertjes.
Het verhaal is altijd hetzelfde: schoon maken, bijsmeren indien nodig, terug monteren.
In dit geval kiezen we ervoor om de beugel terug te monteren, en daarna pas de roller open te doen. Dat werkt gemakkelijker en veiliger. De kruiskopschroef van de roller zit in het verlengde van de beugel.
Hier vind je meestal busjes, de roller, een kogellager, en rondellen. Hier mag geen kruimeltje vuil tussen zitten, en de kogellager moet 100% zuiver lopen. Indien dat niet zo is, komt de bus remmenreiniger weer boven, gevolgd door olie.
Terug assembleren. Hoe hard moet dat schroefje aangedraaid worden?
Zo hard. 2 Vingers hard.
Zwengel en spoel terug monteren, en klaar!
Dit is het moment om te overwegen om de braid eens om te draaien, of een paar meter af te knippen. En om ons af te vragen waar die siliconenspray voor nodig was.