Meteen naar de inhoud

Review: Shimano Stradic 2500 HG 2017 – Deel 1

De Shimano Stradic is DE roofvismolen. We bekijken de nagelnieuwe 2500, 2017 editie, in detail. En dan nog de HG, de snelle, met een 6/1 overbrenging. omdat we snelle jongens zijn!

Verplichte doosfoto. Niets spannends aan.

Hagane! Dat wil eigenlijk gewoon zeggen: gesmede tandwielen. Shimano maakt visgerief en derailleurs, maar eigenlijk voornamelijk metalen tandwielen voor andere bedrijven. Maar dit zou wel eens het punt kunnen zijn waarom Shimano de beste molens maakt: de tandwielen zijn gewoon beter dan al de rest.

6.0/1 Overbrenging, dus 88cm lijn per slag. Da’s best veel, en dat is ook wat we willen. Voor roofvissen moet je dikwijls snel kunnen inhalen.

6 Kogellagers. Dus in de zwengel ook.

190 Gram! Dat is super licht, voornamelijk omdat CI4+ de Shimano naam is voor glasvezelversterkt plastic. Dat is niet meer nieuw in andere domeinen, maar Shimano is nog steeds het eerste en enige bedrijf dat het toepast in vismolens.

In de doos: bouwtekening, handleiding, en de rekening. 149€ Bij den Buys. Ja, alles wat hier gereviewed wordt, wordt gewoon door ons betaald, zoals bij normale mensen. Maar Buys hengelsport is wereldberoemd in Grobbendonk en omstreken voor goeie prijzen voor Shimano molens, dus het valt wel mee. Vrouwen hebben trouwens ook niets door als je nieuwe molens koopt. Stokken, dat valt op, daar moet je mee oppassen. Maar molens niet.

Nog in de doos: rondellen. Voor als je heel dikke of heel soepele lijn gebruikt, dan kan je de spoel hoger of lager shimmen, zodat hij mooi blijft opspoelen. Nog nooit nodig gehad.

De molen zelf! Met gratis backing.

Wat onmiddellijk opvalt:

  • licht! Niet zwaarder dan een 1000 van een ander merk.
  • Stijf! Andere molens durven wel eens flexen in de steel of in de beugel, dat doet deze dus niet. Heel gunstig voor beetdetectie.
  • Soepel! Zowel zwengelend als de beugel.
  • De beugel klapt duidelijk en kordaat dicht. Dat is bij goedkope molens soms anders. Met een duidelijke klik ook.
  • Blinkend hé?

De knop van de slip is fancy met chroom, maar afgerond en laag, zodat de lijn er niet blijft achter haken. Dat is tegenwoordig met soepele braids belangrijker dan vroeger.

MALAYSIA. De goedkope Shimano’s komen uit Taiwan, de middelmaat uit Maleisië, en de onbetaalbare topmodellen uit Japan zelf.

160m 0.25 Draadcapaciteit. Whatever, we gebruiken braid.

Snel een piepje onder de spoel: geen lager maar een plastic bus. Slipratel die maar in 1 richting werkt.

De as lijkt geanodiseerd aluminium in plaats van staal. Licht.

De slip is netjes afgedicht met een rubberen ring. En ook perfect instelbaar, nog zoiets dat absoluut cruciaal is voor roofvisserij. De kern van de spoel is ook glasvezelversterkt plastic.

De rotor is ook plastic, en hard uitgehold. Dat voel je bij het zwengelen, hij komt heel snel op gang. Wederom: ideaal voor roofvisserij.

De lijnclip is plastic. Dat is gunstig, om dunne braids niet te beschadigen.

De zwengel is gefreesd aluminium, en overal afgerond. Weer zoiets dat heel belangrijk is bij het vissen met braids, zeker als er wat wind staat. Dan slaat de lijn niet rond de zwengel.

Terug een platte zwengeltsjoep trouwens. Bij het 2016 model was die rond, en van schuimrubber. De tsjoep zelf lijkt een soort anti-bacterieel anti-slip plastic te zijn. Butyleen? Aan de kleine kant, maar heel ergonomisch.

Handleiding: blablabla. Punt 1: anti-reverse lever. Waar is die???!

Ja, de 2017 Stradic heeft geen anti-anti-terugslaghendeltje! De anti-retour staat gewoon altijd aan. Feedervissers worden hier waarschijnlijk kwaad voor, maar ze moeten maar geen roofvismolen willen kopen.

Maar het blijft vreemd. Het is wel 1 ding minder dat kapot kan gaan.

Dat zijn zo van die details waar techneuten helemaal geil van worden: de zwengelas is afgedicht met een o-ring!

201g Met backing. De opgegeven 190g zou kunnen kloppen.

De algemene indruk die de molen geeft als overal eens aan getrokken en geknepen wordt: zeer rigide, zeer spelingsloos, behalve de spoel. De spoel zweeft een beetje op en neer, en kantelt wat op zijn as. Maar dat is iets dat bij alle moderne molens zo is, mysterieus genoeg. In de richting dat de lijn trekt, is er geen speling.

We spoelen op met 8/100 Stren Microfuse, en we trekken naar de waterkant.

Indrukken:

  • Licht! Dat is goed voor de balans van de stok. En voor de schouders als je heel de dag staat te werpen.
  • Alles voelt gewoon heel goed: de zwengel, de beugel,… Alles zit op zijn plaats.
  • Bij het werpen is er een soort nietsheid: doordat de spoel een pak groter is dan bij een 1000 model, vliegt de lijn er met minder moeite af. Meer lijn in minder krullen, meer afstand per krul. Heel geruisloos.
  • De slip moet even roderen, maar als de veer een paar keren is samengedrukt, en het vet heeft zich gezet, dan is ze absoluut top. En zachter dan gesmolten boter.
  • We waren gewaarschuwd voor een stroef gevoel onder belasting, en daar is iets van te zeggen. Het is een hoge overbrenging, dus je gaat altijd 20% meer kracht moeten zetten per omzwengeling, maar dan nog… Het verschil tussen belast en onbelast lijkt iets groter dan het zou moeten zijn.

Dat laatste punt dient nader onderzocht te worden. Met een andere braid: zelfde fenomeen. Met wat testen in de tuin wordt het nog duidelijker: onder hoge belasting zwengelt hij echt niet soepel. Niet hakerig, maar de frictie loopt op.

Het 2016 model heeft dit niet. Wat is hier aan de gang? Alle 2017 modellen lijken het te hebben, dus het is geen productiefout.

Gaat het de verkeerde kant uit met Shimano? Moeten we nu echt een nieuwe, uit eigen zak betaalde molen gaan openvijzen?

Uiteraard. Hou u klaar voor deel 2: teardown.

4 reacties op “Review: Shimano Stradic 2500 HG 2017 – Deel 1”

  1. Beste Stekelridders,

    Bovenal mijn complimenten voor jullie leuke en informatieve site!
    Echter, dit artikel over de Shimano Stradic leest op een aantal punten wat vreemd. Ook hier de haast standaard bewierroking welke Shimano vrijwel altijd ten deel lijkt te vallen. Naar mijn mening vaak niet terecht. Een vergelijking met de topmodellen van Okuma zoals de Helios Gold & SX en Inspira modellen (in prijs dan op niveau van de Stradic) kan hier interessant zijn…

    Bij de topmodellen van Okuma wordt al jaren gebruik gemaakt van licht en zeer sterk c-40x carbon-composiet materiaal voor de behuizingen. Het glasvezelversterkt plastic van Shimano is niets bijzonders en zeker niet uniek. De constructie van de beugels is meer solide uitgevoerd dan op de Stradic en de meeste overige Shimano modellen. De beugels voelen en ‘klinken’ ook veel beter. De tandwielen zijn altijd een combinatie van messing met gehard geannodiseerd aluminium, minstens(!) ‘on par’ met Shimano. De tandwielen van Shimano zijn zeker niet beter dan de rest zoals jullie het noemen. Er worden door Okuma in dezelfde prijsklasse tevens meer kogellagers toegepast (veelal stainless). Het ontbreken van een anti-retour op de Stradic is m.i. gewoon en enorme misser en is op geen enkele manier ‘goed te praten’.

    Tenslotte is het mij niet duidelijk waarom een high speed (HG in Shimano taal) een algemeen voordeel zou zijn voor roofvisserij. Wellicht alleen voor het snel opnemen van lijn tijdens het binnentikken (jiggen) van shads. Maar voor spinners, pluggen e.d. is het naar mijn mening een groot nadeel. Op een normale slinger-snelheid vliegt dit soort kunstaas als een speedboat door het water met een high speed molen. Not nice at all.

  2. Beste Richard,

    onze complimenten voor de informatieve en opbouwende reactie!
    Ze klinkt echter wel als een infomercial voor Okuma. Zo zal elke visser wel een favorite merk hebben… Een head-to-head zou inderdaad duidelijkheid brengen, als je iets kan regelen, horen we het graag.

    De HG molen uit het artikel zal niet worden ingezet voor pluggen of spinners. Dat is inderdaad zoals op de grote versnelling de berg op fietsen: geen strak plan. Enkel dropshot, en een beetje jigging en pitching.

    1. Ha ha… geen Infomercial! Ik heb er geen enkel belang bij en gebruik zelf molens van Penn, Mitchel en Okuma. Dank voor de reactie! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *