De opdracht voor vandaag is: een mini onderhoudje plegen in minder dan 10 minuten. GO!
De zwengel verwijderen is stap 1, en 1 duimschroef.
Zie je de verborgen tip? Zelfs al is er geen tijd, dan nog is er tijd om tips te geven: als je een schroef terug in zijn gat plaatst, raak je hem niet kwijt.
De spoel verwijderen is ook een kwestie van de slipknop los te draaien.
We gaan niet veel doen vandaag: voornamelijk schmutz afkuisen met keukenpapier, en kijken of er niets los hangt of versleten is.
Dat klein kruiskopje is maar een borgschroefje voor de grote centrale moer.
Die centrale moer is linkse draad. Lefty tighty righty loosey!
En ze stond lost. Daarom dat er zoveel speling op de rotor zat. Ons onderhoudje heeft al opgebracht!
Onder de rotor zit de anti-retour. Dat is geen dikke zelfbouw zoals bij Shimano, maar een standaard sprag. Buiten een kleine swiffering met de borstel, moet er hier verder niets mee gebeuren. Dit zit helemaal vanbinnen, en heeft geen vuil gezien.
Om het carter open te krijgen, moet dat gatkapje er af.
Dan verschijnt er een extra schroef die de 2 helften samenhoudt.
Plop! Spro zijn bandieten: de grote helft met de voet, is aluminium, en de kleine carterhelft is plastic! Ze zijn wel alletwee in hetzelfde wit gespoten.
Gelukkig maakt het niet veel uit: de plastic helft is stijf genoeg, de passing is heel netjes, en het dicht redelijk goed af. De randjes zijn niet zo gedetailleerd als bij een Japanse molen, maar er is eigenlijk niets op aan te merken.
TIP:
als je de binnenkant wil schoonmaken met andermans tandenborstel, doe dat dan niet vlak nadat je er ook de buitenkant mee afgeborsteld hebt. Want dan hangt hij vol schmutz en korrelig gedoe. De bedoeling is dat we de molen properder maken, niet vuiler.
Dus ofwel pik je nog iemands tandenborstel, ofwel maak je de tandenborstel eerst schoon. En wrijf ook altijd van binnen naar buiten. Schutz moet naar buiten, weg.
Binnenin is eigenlijk alles OK.
Snel eens dat tandwiel inspecteren.
Dit is dus een onderdeel dat je enkel te lijf wil gaan met een vers gepikte tandenborstel.
Het is moeilijk over te brengen op foto, maar er is slijtage op het loopvlak. Ok, echt slijtage is het niet, eerder een gebruiksspoor. Maar het geeft wel aan dat dit tandwiel niet koud gesmeed hard geanodiseerd is met superprecieze toptechnologie.
Deze molen heeft geen honderd draaiuren.
Wat nu? Schmutz afkuisen. Beetje vet, en terug in mekaar.
Dit is geen grap, maar wordt soms wel al lachend gebruikt: assembly is the reverse of disassembly. Terug in mekaar zetten is het omgekeerde proces van uit mekaar halen.
Dat is effectief zo, en in bijna alle werkplaatshandboeken wordt het uit mekaar halen stap voor stap gedocumenteerd en getoond met foto’s of diagrammen. Maar het belangrijkste, het assembleren, daar zijn ze heel heel kort over. En het is waar: papier kost geld, je moet niet dezelfde diagrammetjes nog eens afdrukken in de omgekeerde volgorde.
Maar terwijl we alles terug in mekaar vlammen en de klok verder tikt: een druppel olie voor de zwengel.
En een druppel olie voor de lijnroller. Die is trouwens recent nog uit mekaar geweest, die kan er nog wel tegen.
En patat, we zijn terug waar we begonnen zijn.
Enkel met een paar extra vuile doeken en iets minder olie in het potje.
De Spro Micro Addiction is een molentje van 60€. Niet licht, maar heel stevig. Het draait soepel, en heeft maar 1 nadeel: overal zit speling op. Overal.
Het is voornamelijk uit metaal gemaakt, dus het heeft dienst mogen doen op de zwaardere snoekbaarsstok en om mee te snoeken. Er ligt ook 0.12mm braid op, dus het heeft al hard moeten werken. Niet heel veel uren, maar wel intensieve uren.
En over uren gesproken: net 10 minuten! Bye!