Meteen naar de inhoud

Keramische lagers installeren

Keramische lagers zijn lichter, en hebben minder wrijving. Dus dat moet getest worden!

Zo komen ze toe. Vreemd genoeg van Brucargo in plaats van uit China.

5 Stuks hebben we besteld, genoeg voor 2 molens. De maat 7x13x4mm wordt veel gebruikt.

Het slachtoffer, of de gelukkige, is onze Daiwa Ballistic 1000D-XH, omdat dat onze doordeweekse vismolen is. Het werkpaardje. Dus als er 1 molen is die een gram lichter mag worden, dan is het deze.

Alles zit in de voorbereiding! Een grote tas thee is absoluut noodzakelijk om de operatie succesvol te laten verlopen.

Andere benodigdheden: torx schroevendraaier, tang, olie, naald, kruisschroevendraaier. En een steriele ondergrond, keukenrol werkt perfect voor dit soort chirurgie.

De naald dient om het minimini inbusboutje los te schroeven dat onder de spoel zit. Daarna kan heel die boel van de centrale as geschoven worden.

Belangrijke tip! Dit is het moment om de zwengel te verwijderen! Want eens de rotor weg is, heb je niets meer om kracht mee te zetten. In het geval van Daiwa moet de zwengel achterwaarts losgedraaid worden.

De grote centrale moer van de rotor heeft een mini borgschroefje. Dat moet er eerst af, en dan kan de centrale moet losgezet worden.

Er staat niets aangeduid, dus linksom is los.

Als de centrale moer los is, kan de rotor er af.

Check die Daiwa MagSeal! Dat is niet meer dan een magnetisch plaatje en een stalen bus, waartussen magnetische olie zit.

De magnetische olie dicht de as perfect af, en houdt alle viezigheid buiten.

Een molen met MagSeal opendoen is geen probleem, zolang je de MagSeal maar heel voorzichtig behandelt. Je kan het plaatje en de bus voorzichtig verwijderen en opzij zetten, de olie blijft gewoon zitten.

Voorzichtig de MagSeal verwijderen.

De centrale lager zit geborgd met een plaatje en 2 kleine schroefjes. Die mogen er even uit.

Alle onderdelen kunnen direct zuiver gemaakt worden.

Tip: een schaaltje of dekseltje is handig om losse onderdelen te organiseren.

Maar dit is dus het moment dat de pinion los kan. Dat is het kleine tandwiel. Voor de lager zit nog een afstandsbus, die we niet mogen uit het ook verliezen.

Ook aan de achterkant van de grote centrale lager zit een ringetje, in dit geval een dunne shim. Die dient om de tandwielen op de juiste manier tegenover mekaar te zetten. Ook niet uit het oog verliezen, dus.

Dit is het moment om de nieuwe keramische lagers boven te halen.

Keramisch zeggen we, maar eigenlijk zijn ze maar half keramisch. De ballen zijn keramisch, de lagerschalen zijn roestvrij staal.

In de hand voelen de nieuwe keramische lagers ongesmeerd en wat los aan.

Smering verzorgen is simpel: een drupje lichte olie.

Tip: voeg de olie toe langs de binnenkant. Die vangt minder stof dan de buitenkant.

Deze lagers zijn dus half keramisch, en de specificatie is ABEC7. De ABEC rating betekent hoe precies ze zijn, hoe hoger het nummer, hoe kleiner alle toleranties. ABEC7 is niet het allerhoogste, maar wel de specificatie die een goede lager moet hebben. Maar ze voelen wel los aan, er zit toch iets van speling op.

Zo, dat is 1 lager geïnstalleerd. Maar er zouden er nog moeten zijn….

Om aan het binnenwerk te komen, moet de poepvijs er even uit. Torx.

De carter gaat open met 3 torxschroeven. Die voelen trouwens heel stevig aan, het vezelversterkt kunststof is heel sterk.

Klein probleem: thee op. En we zijn nog maar 5 minuten bezig.

Wat een prachtig schouwspel! Binnenin zien we een prachtig gefreesd CNC kroonwiel, en een geanodiseerd aluminium as. De 2 carterhelften zijn met dik vet afgedicht. Gewoonweg subliem.

De tweede lager ligt hier gewoon bovenop.

Lager wisselen is gemakkelijk nu, oude weg, nieuwe in, met een drupje olie.

Maar dan…. de lager aan de rechterkant is moeilijker, bij Daiwa.

Aan de rechterkant zit bij Daiwa een clipje om de boel op z’n plaats te houden. Gelukkig komt het gemakkelijk los, met een naaldje.

Dan komt heel het kroontandwiel los. Wat een prachtig stuk, dat is echt het hart van deze molen.

Hm. Dat lijkt niet dezelfde maat.

Het is ook niet dezelfde maat. Dat is in ons geval spijtig, maar technisch gezien heel slim. Aan de rechterkant komen veel minder krachten van het kroontandwiel, dus het rechter lager kan kleiner en dus lichter zijn. Daar kunnen we niet kwaad voor zijn.

Dus dan vervangen we slechts 2 lagers in plaats van 3, en zetten we alles terug in mekaar. Carter dicht, clipje terug.

Wederom kunnen alle onderdelen die aan de buitenkant zitten, snel schoongemaakt worden. Aan de zwengel hing een beetje schmutz.

De 3 carterschroeven er terug in, afdekkap terug er op, poepvijs er terug in.

Pro tip: om de diepste gaten te bereiken, kan je een stuk keukenrol over een schroevendraaier schuiven, om alzo goed te kunnen porren.

Een nog meer professionele tip: je kan een onderdeel op zijn plaats laten glijden over een schroevendraaier. Je steekt de schroevendraaier in het schroefgat, en je laat dan het onderdeel glijden. Kan niet verkeerd gaan. Zwaartekracht is uw vriend!

Dit is een manier om minischroefjes op hun plaats te krijgen: met behulp van een vingernagel, en de zwaartekracht. Een magnetische schroevendraaier is ook een optie.

Op plastic afdichtingsrandjes mag een beetje siliconenvet. Dat dicht beter af.

De MagSeal mag dan terug op zijn plaats. Voorzichtig!

Het is wel van belang dat de magneetschijf netjes gecentreerd is.

De rotor mag er terug op, maar eerst mag de binnenkant nog eens proper gemaakt worden.

De centrale moer mag er terug op, en als het goed is, komt het borggaatje dan terug te voorschijn. Daar mag het borgschroefje terug in.

En wat is nu het eindresultaat?

Meer speling, en een minder soepele gang, spijtig genoeg.

Conclusie: originele Daiwa lagers zijn beter.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *