Wintertijd is onderhoudstijd.
Wat hebben we hier? Een Daiwa Morethan 2510, dat is een behoorlijk dure, Japanse molen. Zogezegd van topkwaliteit, maar we zullen gaandeweg wel ontdekken of dat echt zo is.
De kostprijs van dit soort topklasse molen, gaat los over de 500€. Dus we verwachten perfectie.
Dit exemplaar heeft wat zout water gezien, is met de boot mee op zee geweest, en er zijn behoorlijk zware gewichten mee getakeld. Hij mag eens een onderhoud krijgen.
Als we de specificaties bekijken, dan zien we….
dat dit een Japanse molen is.
Op het eerste zicht ziet dat er niet al te slecht uit. Indrukwekkende sacoche ook, zeer stevig en stijlvol.
Let’s go!
Wat hebben we allemaal nodig?
- Schroevendraaiers: 2mm hex, 2,5mm hex, 1 torx
- pincetje om minimini onderdeeltjes mee op te pakken
- al de reinigingsmiddelen: brake cleaner en afwasmiddel
- siliconenspray om plastic en rubber te verjongen
- kleurige stempeltjes
- mechaniekersdoekjes of keukenrol
- lithiumvet, olie
- tijd
- een rustige werkomgeving.
Beginnen bij het begin.
Een onderhoud is ook altijd een opportuniteit om commentaar en kritiek te geven. Dat gaan we niet laten liggen!
Dit is de oude stijl van slip (Iedereen draagt boxers tegenwoordig.), waar de ratel in de bovenste slipplaat zit.
Molenonderhoud is eveneens een opportuniteit voor onderbroekenhumor over slip en zwengel. Laten we ook niet liggen hé….
Dit is geen slecht systeem, en heeft als voordeel dat de spoel zonder speling op de as zit. Maar het is wel ietsje meer complex en zwaar. Vandaar dat het niet meegenomen is in de recentere LT reeks van Daiwa.
Deze slip is eigenlijk vlekkeloos, en zo goed als toen ze uit de fabriek rolde. Ze krijgt een klein smeertje vet, maar dat is enkel voor de vorm.
Je kan een onderhoud op 2 manieren aanpakken. Ofwel smijt je alles open, reinig je alles, en steek je dan alles terug in mekaar. Of: je doet het in stukken. Zo gaan wij het deze keer doen, dus eerst de zwengel.
De lagers in de zwengel zitten achter een sierdop, die krijg je met een pincetje er gemakkelijk uit.
Niks aan de hand. Geen vuil te zien. Drupje olie en klaar.
Maar kijk nu toch eens! De CNC frees zal bij Daiwa op volle toeren gedraaid hebben voor al die gaatjes te frezen. Prachtig onderdeel! Je betaalt wat, maar je krijgt ook wat. Typisch Daiwa: veel aandacht voor de nauwelijks merkbare details.
Dat is een MagSeal lager. Nog perfect proper. Die krijgt straks een vidange.
Wat u als lezer niet kan voelen in deze foto, is het solide karakter van deze molen. Dat is allemaal metaal, en zo solide als een blok beton. 0,0 Flex en 0,0 speling.
Laten we de lijnroller eens bekijken. Dat is rode loctite, de sterkste soort. Daiwa neemt geen risico’s.
Dat is een MagSeal lager in de lijnroller! Zeer indrukwekkend.
De andere kant heeft ook magnetische plaatjes voor MagSeal. Even reinigen, en die krijgt straks ook verse MagSeal olie.
Tipje tussendoor: dit soort doek, vastgepakt met een pincetje, is een zeer goede manier om vuil te verwijderen uit dode hoekjes.
We gaan verder. Dit is hoe de spoel afgesteund wordt. Dat is dus het oude maar spelingsloze systeem: de centrale as is van hard staal, maar zeer dun. En de slip is dubbel gelagerd, maar zit op een aparte verdikking.
Heel deze constructie is in de LT serie (2018?) vervangen door een dikkere as met kleinere lagers. Die as is soms aluminium.
Om verder te gaan, moet alles er af. Dat begint met dit microscopisch clipje, dat is trouwens iets waar Daiwa meer mee werkt dan Shimano. Gelukkig komt het er vlot af, het is alleen een kwestie van het te zien zitten.
Dan kan het lager er af, en kan je de dwarspin er uit duwen.
Tip nummer 2: potjes! Dit is het potje waar de gember in zit als je sushi bestelt. Ideaal om kleine onderdelen veilig op te bergen. Zo kunnen ze niet gaan vliegen.
Dan kunnen we met een 12mm steeksleutel de grote centrale moer losmaken. Dit is gewone rechtse schroefdraad. Onder de moer zit een dunne metalen shim, waarschijnlijk om de moer niet te laten invreten op de rotor. Da’s netjes. Dit is een ‘voorschaduwing’ van wat we aan het ontdekken zijn: dit is een molen met een zeer lange levensduur.
Hier zijn we! Dit is het punt waar de mannen zich onderscheiden van de jongens.
Dit is het punt waar een groot onderhoud zich onderscheidt van een klein onderhoud.
Dit is ook het punt waar we een boompje gaan opzetten over de magie van MagSeal.
Dit is de grens tussen binnenkant en buitenkant.
Dus wat zien we hier: het MagSeal systeem van Daiwa. Mag van magnetisch, en Seal van afdichten. Magnetische afdichting.
In essentie: magnetische olie wordt opgespannen tussen de as en een buitenste ring. Vuil, water, en dode potvissen kunnen niet voorbij deze barrière. Een absoluut fantastisch systeem. Omdat het fantastisch goed werkt, maar ook omdat je veel fantasie moet hebben om zoiets te verzinnen.
Je kan de MagSeal eenheid verwijderen zonder olie te morsen, en naderhand terug plaatsen. Maar dat is niet wat we gaan doen. We gaan een vidange doen: de olie vervangen.
Hier zie je de MagSeal eenheid apart, en de anti-retourlager die er achter zit. Die zijn trouwens heel gevoelig aan zand en vuil. En de verkeerde olie.
Eenmaal proper, krijgen we dit.
Bemerk ook de super dunne O-ring aan de buitenkant, voor perfecte afdichting.
Kopsgewijs zie je dan de pinion zitten, en een grote lager die vastgehouden wordt door een borgplaat.
Bemerk de m3 boutjes, van prima kwaliteit. Perfect herbruikbaar. Dit vind je enkel in Japanse molens.
Dit is het piniontandwiel. Kijk wat een unit! Deze molen is een BEEST!
De tandwielen zijn het hart van een molen, en dit is een prachtexemplaar. Massief, hard, met gladde oppervlakken, en heel precies.
je ziet ook weer de m3 boutjes van hoge kwaliteit, zelfs om een plaatje vast te houden.
Na een kleine smering kan dit stuk al terug in mekaar. Hier zie je hoe je microscopische boutjes op hun plaats kan krijgen.
De anti-retour valt op zijn plaats. Na een chirurgische ontsmetting, want zoals gezegd: 1 pluisje stof op deze plaats kan een hele molen doen knarsen.
De MagSeal afdichting mag terug op z’n plaats, droog.
En dat brengt ons bijeen volgende kwestie: MagSeal olie. Die is magnetisch, speciaal, en duur. Gelukkig heb je er maar een microscopisch druppeltje van nodig.
Dus: even de sacoche in, en bij de lokale vriendelijke Daiwa verdeler een drupje olie gaan vragen.
Het is een magnetisch, maar ook een magisch proces: de olie weet waar ze moet kruipen, en wordt vanzelf op haar plaats getrokken.
Voor de goede orde zullen we nog even de poepvijs lossen, en naar vuilsporen zoeken. Dat is een Torx.
Kijk naar die op maat gemaakte rubber dichting! Ze werkt, want er is geen vuil te zien.
Misschien is het een doeltreffend ontwerp, misschien is het voor de show. De zijplaten kunnen er af, en je kan van daar de MagSeal olie aan de zijkanten verversen en de speling nakijken.
Wat belangrijker is, en heel goed te zien op deze foto: alle gaten met schroefdraad zijn metrisch, en in metaal getapt. Als deze molen regelmatig een onderhoudje krijgt, is hij binnen 10 jaar nog fonkelnieuw. Je kan dit 1 keer uit mekaar doen, of 5 keer, of 50 keer of 500 keer. Maakt niets uit. Shimano: gelieve hier nota van te nemen.
Laatste loodjes: centrale moer terug aanhoemen.
En heel de santeboetiek voor de slip terug assembleren.
Klaar! Als nieuw.
Dat is geen beeldspraak: deze molen is als nieuw. Hij kost een arm en een been, en met 245g is hij niet licht. Maar het is wel een absoluut BEEST.